Excentrieke wijnen van rockster Charles Smith? Je vindt ze vanaf nu ook in ons land!

‘Vinolution Travels’, de wijnbeurs van supermarktketen Delhaize is vandaag van start gegaan. Dat betekent promoties, kortingen en ook veel “speciale” wijnen. Bij Tasting Club beschrijven we het graag als volgt: It’s the second most wonderful time of the year! Dit jaar zullen ook twee wijnen van gevierd wijnmaker Charles Smith in de rekken pronken. Meermaals bekroond voor zijn heerlijke creaties, is Smith toch een zeer atypische wijnmaker. Entering buitengewone designs, speciale namen en verfrissende smaakcombinaties!

Charles Smith, misschien wel de meeste exentrieke wijnmaker van deze eeuw, is geboren en grootgebracht in Napa Valley, California. Hij ontwikkelde zijn passie voor wijn terwijl hij rondtourde in Europa als manager van verschillende rockbands. De vele ‘wining and dinings’ brachten de wijnliefhebber in hem naar boven. Eens terug in de States opende hij zijn eerste wijnshop in downtown Seattle.

‘Winery of the Year’

Exact 20 jaar geleden, in 1999, passeerde Smith het pittoreske, Amerikaanse dorpje Walla Walla tijdens een roadtrip. Daar ontmoette hij een jonge Franse wijnmaker die hem overtuigde om een eigen wijn te produceren. In al zijn impulsiviteit verhuisde Smith naar Walla Walla, waar hij in 2001 zijn eerste wijn uitbracht: de 1999 K Syrah. De wijn werd verwelkomd met scores van 95+. De toon voor zijn verdere grootse creaties was bij deze gezet.

Zijn wijnmakerij ‘Charles Smith Wines’ viel trouwens al meerdere malen in de prijzen. In 2008 riep het Amerikaanse Wine & Spirits magazine het uit tot ‘Winery Of The Year’. Ook in de categorie ‘Best New Wineries of the last ten years’ wist Smith een plaatsje te bemachtigen. Vandaag worden zijn wijnen geklasseerd in de absolute, exclusieve top van Amerika. We need to have those wines!

 

Kungfu Girl Riesling

Kungfu Girl Riesling

De eerste wijn die we vanaf vandaag in Delhaize kunnen kopen, is de Kungfu Girl Riesling. Een droge, witte Riesling die aan zijn toch wel opmerkelijke naam kwam toen Charles een Chinese take out had besteld en ondertussen een beruchte vechtsportfilm aan het kijken was. Hij kwam op het idee om een witte wijn te maken die men kan combineren met Aziatisch eten.

De Kungfu Girl is een aromatische wijn met toetsen van nectarine en perzik. Door de toevoeging van citrus heeft de Riesling ook een ietwat zuurdere smaak. De fles die normaal €13,99 kost is tot en met 20 maart voor €9,79 verkrijgbaar bij Delhaize.

 

 

The Velvet Red Devil MerlotThe Velvet Devil Merlot

Ook deze Merlot is tijdens de wijnbeurs van Delhaize te koop. The Velvet Devil is een klassieke merlot met aroma’s van zwarte kers in combinatie met een vleugje ceder en pijptabak. Door de toevoeging van rode en zwarte bessen heeft de wijn een zwoele, krachtige smaak.

The Velvet Devil werd door het Amerikaanse Wine Enthusiast bekroond met 90 punten. In 2016 hoorde de merlot zelfs bij de ‘Top 100 Best Buys’ van het tijdschrift. Charles slaagde er met zijn Velvet Devil in om de Merlot weer sexy te maken. Ook deze fles is uitzonderlijk voor €9,79 verkrijgbaar bij Delhaize. Oh la la!

 

‘Vinolution Travels’

Naast de wijnen van Charles, is er natuurlijk ook nog heel wat anders te ontdekken tijdens de Vinolution Travels. In totaal zullen er 150 wijnen te verkrijgen zijn, in combinatie met promoties zoals 2+1 gratis en deftige kortingen. Tijdens deze wijnbeurs wil Delhaize vooral aandacht schenken aan druiven die minder bekend zijn dan de klassieke wijnen. Met het thema ‘Vinolution Travels’ focust men op atypische verhalen van personen hun passie delen over bijzondere wijnen en/of bubbels.

De wijnbeurs van Delhaize loopt nog tot en met 20 maart.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Privacy- en cookiebeleid