Leave the abbey, join the playground. Met die leuze is Brussels Beer Project stilletjes aan de wereld aan het veroveren. Wat ze bedoelen? De brouwerij wil een frisse wind laten waaien in de soms erg conservatieve Belgische bierwereld. Met bars in Brussel, Tokyo en Parijs én zo’n 30 nieuwe creaties per jaar lijken ze daar aardig in te slagen.

Wat gebeurt er wanneer een Belg en een Fransman met een achtergrond in business en marketing aan het brouwen slaan? Als de ingrediënten gerst, hop en véél lef en creativiteit zijn, zoals bij Olivier De Brauwere en Sebastien Morvan, krijg je één van de mooiste bierverhalen van ons land. Nadat ze wat eigen creaties hadden gebrouwen in Limburg bij Brouwerij Anders, besloten ze het groter aan te pakken: met een eigen brouwerij, pal in het centrum van Brussel.

Levenslang gratis bier

Hoe ze die droom zouden betalen? Via crowdfunding. Met hun project #BeerForLife toonden ze een eerste keer hun slimme marketingvisie. In ruil voor een investering van 180 euro kreeg je levenslang gratis bier. Wat!? De kleine lettertjes verduidelijken: je ontvangt één bier per maand voor de rest van je leven. Niet slecht, dachten 2.500 crowdfunders, en Brussels Beer Project opende eind 2015 de deuren in de drukke Dansaert in hartje Brussel.

BBP kiest bewust niet voor de strategie die veel andere Belgische brouwerijen wel gebruiken: hun kwaliteit legitimeren door te schreeuwen hoe oud hun brouwerij is of hoe ambachtelijk het recept. 1366 iemand? Nope, Brussels Beer Project daagt jouw smaakpapillen uit met creatieve en vaak experimentele brouwsels, zoals dat in Scandinavië en de VS al jaren gebeurt. Dat leverde hun trouwens reeds een massa awards op.

Hip en eigenwijs

Nog wat voorbeelden van hun atypische visie? De lancering van hun populaire Delta IPA in blik: een keuze die slimme buitenlandse brouwerijen al langer maakten, maar die we bij ons zelden zien. Of de optie om een eigen ‘growler’ met bier te vullen in hun brouwerij om er thuis in groep van te genieten. En hun prototypes natuurlijk: op het einde van elk jaar mag het publiek tijdens tastings in bierbars over het hele land kiezen welk tijdelijk bier een allstar wordt en vast in het aanbod komt.

Laatst kon je zelfs online een eigen bier bedenken en er een bijpassend label bij ontwerpen. Het bier met de meeste stemmen komt in het aanbod. Dat aanbod varieert voortdurend met tientallen creaties per jaar, vaak in beperkte oplage en dus extra gevoelig voor een korte hype.

BBP gebruikt slim de kracht van sociale media en mond-aan-mondreclame. Ze zijn hip en werpen zich op als hét alternatief voor de soms oubollige abdij- en zoete pilsbieren. Hun zaak in Brussel kreeg vrij snel vriendjes: in Shibuya, Tokyo en sinds dit voorjaar ook in Pigalle, Parijs. En in winkels en bars zijn ze in nog véél meer landen verkrijgbaar.

Hef allen het glas op Brussels Beer Project, want…

…behalve hun hippe imago leveren ze ook gewoon kwaliteit. Hun Dark Sister en limited Juice Junky zijn échte toppers. Uiteraard zijn er ook minder geslaagde creaties als Jungle Boy, maar dat is het logische gevolg als je experimenteert. Ook hun bar in Parijs en zéker die in Brussel zijn erg gezellig. Maar wij zijn vooral fan van hun aanpak, durf en visie. Respect, quoi!

Thomas Vanbrabant

Amerikaanse IPA's veroveren de wereld en bedreigen onze monnikenrecepten. Stoutbieren zijn donkerder dan de middeleeuwen ooit waren. Ja, zelfs alcoholvrije recepten worden populair. Iedereen met een badkuip brouwt tegenwoordig bier. Enkel en alleen om jou hier meer over te vertellen heft bierliefhebber Thomas Vanbrabant zo vaak mogelijk het glas en destilleert hij er een rake opinie over.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Privacy- en cookiebeleid