Pure bieren met enkel natuurlijke ingrediënten, met echt seizoensgebonden fruit, met een zelf gevonden en unieke gist én met twee tot zes maanden rijpen in zorgvuldig gekozen houtvaten. Daarvoor moet je bij Alvinne zijn. De brouwerij uit het West-Vlaamse Moen is wereldtop in zure bieren. En dat weten ze tot in China. Reden genoeg voor een babbel met de brouwerij!

Ik heb in Antwerpen afgesproken met Loick, de Sales- & Marketing-vertegenwoordiger van Alvinne. Hij is op tour langs cafés om hun bier voor te stellen. Bierspeciaalzaken zoals Beerlovers Bar en Billie’s Bier Kaffetaria schenken hun bieren al, maar bij veel andere blijft het moeilijk om voet aan de grond te krijgen. “Ruim tachtig procent van onze productie gaat naar het buitenland”, kadert Loick zijn – vaak moeizame – tocht. “Zure bieren en België blijft een moeilijk verhaal, ondanks de wereldfaam die geuze bezit.”

Morpheusgist

Waarom kiest de brouwerij dan voor deze nichemarkt? “Toen Alvinne in 2004 startte, werden ook eerst de – in België – ietwat voorspelbare tripels gebrouwen. De voorkeur voor houtrijping was al wel aanwezig, maar de focus op zure bieren ontstond na de ontdekking van onze eigen gist: de Morpheus. Marc, onze gistfluisteraar, ontdekte deze in 2008 in de Auvergnestreek in Frankrijk. Morpheusgist stelde ons in staat een nieuwe, zure bierstijl te ontwikkelen die zich tussen oud bruin, lambiek en geuze zet: de Flemish sour ale.”

“Een eigen natuurlijke gist is een uniek gegeven. Grote brouwerijen ontwikkelen er en kleinere kopen er vaak een aan. Maar wij zijn echt in de wilde natuur gaan zoeken. Universiteit Leuven onderzocht onze gist en bewaart hem in haar gistbank. Morpheus zorgt dat de bieren van Alvinne een unieke smaak hebben die je met zekerheid nergens anders terugvindt.”

Fruit en hout

Andere belangrijke onderdelen van het brouwproces van Alvinne zijn hun gebruik van fruit en hun houtrijping. “Hout is voor ons een ingrediënt”, vertelt Loick. “We gebruiken vaten met een gamma aan vorige bewoners en kunnen zo een breed pallet aan smaken creëren. We hebben bijvoorbeeld wijnvaten, whiskyvaten, sherryvaten, cognacvaten, brandyvaten… Telkens zijn we kritisch bij het maken van de selectie. Zo nemen we niet gewoonweg de goedkoopste. Ook gebruiken we ze maar twee à drie keer. Maar dan nog is er altijd een risico dat het fout gaat. Er kan een slechte bacterie zijn blijven hangen. Dat hoort bij deze natuurlijke manier van bier maken.”

“Het fruit is ook een uitdaging. We brouwden al met meer dan dertig verschillende soorten fruit, groenten en kruiden. Sommige experimenten zijn voltreffers, zoals recent met shiso, sommige experimenten doe je nooit meer, zoals met asperges. Maar wie niet waagt… We gebruiken altijd vers en seizoensgebonden fruit, nooit siroop of concentraat zoals vele anderen. Wanneer een product op is, is het dus ook op en wordt het wachten tot het jaar erna.”

Hot in het buitenland

Alvinne staat er niet alleen door hun hoge exportcijfers. In 2017 exporteerden de 261 Belgische brouwerijen maar liefst zeventig procent van hun bier naar het buitenland. Negen procent meer dan het jaar ervoor. “Bijna al onze internationale klanten kwamen naar ons. Ze hoorden van onze methode en onze visie of proefden een van onze bieren op een bierfestival. Daar investeren we bewust in. We doen zo’n dertig festivals per jaar, verspreid over heel de wereld. Dat is voor ons een goede manier om nieuwe afnemers of café-eigenaars te ontmoeten.”

Maar waarom levert die aanpak dan weinig Belgische klanten op? “De Belg is een gewoontebeest: eens een Duvel-drinker, tien jaar later vaak nog steeds een Duvel-drinker. Koppel daar de beperkte afzetmarkt aan met grote monopolies en onze zure – hier minder populaire – bierstijl en je merkt hoe moeilijk het kan zijn om een nieuwe klant te winnen. Ook zijn we iets duurder dan commerciële brouwerijen. In ons land is dat een extra barrière, in het buitenland veel minder. Toch proberen we hier enigszins op in te spelen door naast ons aanbod zure bieren ook enkele meer traditionele stijlen te brouwen, hoofdzakelijk voor de lokale markt. Ik denk aan een licht blondje, een zachte roggetripel en een stout. Maar ook hier voegen we altijd een twist toe. Het is nooit ‘zomaar een tripel’, die zijn er al genoeg.”

“In onze exporttabel is China de grote klimmer, samen met enkele andere oosterse landen. Hierbij ook zeker Rusland. Scandinavië blijft een gevestigde waarde, maar de VS zakt helemaal uit de lijst. Die zitten door hun enorme boom aan brouwerijen met een overaanbod. Waarom zouden ze dan nog importeren? Ik verwacht dat we hierdoor in België de komende jaren een massa Amerikaanse bieren aan bodemprijzen gaan binnenkrijgen. Dat wordt interessant, maar ook lastig voor veel Belgische kwaliteitsbieren.”

Alvinne proeven? Dat kan! The Tasting Club geeft een pakket met vier van hun bieren weg. Doe mee via Facebook.

Niet gewonnen of wil je Alvinne bezoeken? Dat kan! Hun proefloft is iedere woensdag open van 12 tot 17 uur. Place to be: Vaartstraat 4a in Moen. Of maak een afspraak voor een bezoek op een ander moment.

RateBeer bekroonde Alvinne dit jaar met de titel ‘beste café in een brouwerij in België. Absoluut een extra argument om eens langs te gaan. Dorst ga je er niet hebben met keuze uit vijf taps en ruim dertig bieren op fles, dat heeft Loick me verzekerd!

 

 

Thomas Vanbrabant

Amerikaanse IPA's veroveren de wereld en bedreigen onze monnikenrecepten. Stoutbieren zijn donkerder dan de middeleeuwen ooit waren. Ja, zelfs alcoholvrije recepten worden populair. Iedereen met een badkuip brouwt tegenwoordig bier. Enkel en alleen om jou hier meer over te vertellen heft bierliefhebber Thomas Vanbrabant zo vaak mogelijk het glas en destilleert hij er een rake opinie over.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Privacy- en cookiebeleid